Mając na uwadze troskę o właściwe proklamowanie słowa Bożego podczas Eucharystii sprawowanych w parafiach naszej diecezji oraz odnosząc się do różnych pytań i wątpliwości, Diecezjalna Komisja Liturgiczna chce przypomnieć znaczenie liturgii słowa:
- Obrzędy Mszy Świętej odnowione zgodnie z postanowieniami Soboru Watykańskiego II pozwalają wiernym na nowo odkryć sens i znaczenie proklamacji Słowa Bożego. Co ważne, liturgia słowa pozostaje integralnym elementem celebrowania Eucharystii. Biblijne słowo przygotowuje wiernych do świadomego i owocnego uczestniczenia w liturgii eucharystycznej.
- Właściwym miejscem proklamowania słowa Bożego w liturgii jest ambona, która powinna być wyeksponowana w prezbiterium i usytuowana w taki sposób, aby ułatwiało to komunikację w czasie liturgii i zrozumiałe przekazywanie biblijnych tekstów.
- Osobą uprzywilejowaną do czytania słowa Bożego w czasie liturgii jest lektor, który w tym celu odbył odpowiednie przygotowanie i któremu przez liturgiczne błogosławieństwo powierzono pełnienie tej funkcji w czasie liturgii mszalnych i innych nabożeństw.
- Jeżeli z uzasadnionych powodów czytanie słowa powierza się innym osobom, należy zadbać, aby były to osoby, które posiadają zdolność prawidłowego czytania i rozumienia biblijnych tekstów. Nie sprzyja uczestnictwu w liturgii odczytywanie słowa Bożego w sposób niezrozumiały i chaotyczny. Powyższa uwaga odnosi się także do sytuacji, kiedy proklamowanie słowa powierzane jest dzieciom. Przekazanie wiernym zgromadzonym na liturgii biblijnych tekstów jest możliwe wtedy, kiedy czytający naprawdę ten tekst rozumie i jest świadomy tego, na czym polega jego rola w ramach liturgii słowa. Angażowanie dzieci podczas eucharystycznych zgromadzeń jest niewątpliwie czymś bardzo wartościowym, ale jego konkretne formy powinny być poprzedzone roztropnym namysłem duszpasterzy i odpowiedzialnych za liturgię w danej wspólnocie.
- Piękno liturgii i godność słowa Bożego domagają się konkretnych znaków. Jednym z nich jest księga przeznaczona do tego zadania, to znaczy lekcjonarz. Ta księga w liturgii jest otaczana szacunkiem. Nie należy więc lekcjonarza zastępować kartkami, choćby były wpięte w segregator. Osoby odpowiedzialne za liturgię w danej wspólnocie powinny zadbać o odpowiednią ilość lekcjonarzy oraz ułatwiony do nich dostęp. Troska o liturgię oznacza w praktyce również troskę o wygląd tych ksiąg oraz przechowywanie ich w we właściwym miejscu. Należy korzystać z najnowszych wydań ksiąg liturgicznych.
- Warto pamiętać, że spośród ksiąg wykorzystywanych podczas liturgii słowa szczególne znaczenie posiada ewangeliarz, który może zostać wniesiony procesyjnie i umieszczony na ołtarzu. Natomiast lekcjonarz nie jest niesiony w procesji i powinien znajdować się na ambonie przed rozpoczęciem celebracji. Stąd niewłaściwe jest wnoszenie lekcjonarza przez lektora podczas procesji wejścia, nawet, jeśli odbywa się krótką drogą, a tym bardziej przygotowanie czytań wtedy, kiedy Eucharystia już się rozpoczęła. Widok lektora, który w czasie obrzędów wstępnych trzyma otwarty lekcjonarz i próbuje zapoznać się z biblijnym tekstem świadczy o tym, że te czytania nie zostały wcześniej przygotowane. Tego typu postawy są przejawem nonszalancji i deprecjonowania liturgii słowa, dlatego należy ich stanowczo unikać.
- Jednym z elementów liturgii słowa jest modlitwa powszechna, zwana też modlitwą wiernych. Struktura tej modlitwy zakłada, że kieruje nią celebrans, który wypowiada wstęp i kończącą orację. Poszczególne prośby powinny być odczytywane przez diakona, lektora lub przygotowaną do tego inną osobę świecką. Jedna z tych próśb jest modlitwą za zmarłych, gdzie można wymienić te osoby ze wspólnoty parafialnej, które w ostatnim czasie odeszły do wieczności. Zdarza się, że te informacje pojawiają się w ogłoszeniach parafialnych, a czasami towarzyszy temu wezwanie do modlitwy: „Wieczny odpoczynek, racz im dać Panie”. Biorąc pod uwagę strukturę liturgii mszalnej i znaczenie poszczególnych obrzędów, taka praktyka nie jest właściwa. Odpowiednim miejscem takiej prośby jest właśnie modlitwa wiernych.
- Księgi liturgiczne bardzo zalecają homilie, gdyż stanowi ona pokarm konieczny dla podtrzymania chrześcijańskiego życia. Takie stwierdzenie powinno motywować każdego kapłana do wygłaszania homilii podczas każdej Eucharystii, także sprawowanej w dni powszednie. Nawet jeśli grono uczestników liturgii jest niewielkie, nie zmienia to znaczenia i sensu wyjaśniania słowa Bożego. Codzienne głoszenie homilii motywuje kapłana do zażyłego kontaktu ze słowem Bożym i staje się elementem kształtującym kapłańską tożsamość.
Diecezjalna Komisja Liturgiczna